Péče o finanční gramotnost našich obyvatel je českými médii skloňována ve všech pádech už po mnoho let. Údaje z průzkumu o vnímání inflace od agentury Ipsos a brokerské značky CapitalPanda, který proběhl v listopadu, však naznačují, že se toto vzdělání velké části populace stále nedostává.
Anebo se finanční vzdělávání tradičně zaměřuje na otázky zadluženosti a predátorských půjček, a ne na otázky, jak se zabezpečit proti inflaci. Koneckonců bankám, které za programy finanční gramotnosti stojí především, jsou spotřebitelské půjčky nevítanou konkurencí, a naopak tradiční spořící účty stále součástí jejich „core business“.
A právě tradiční spořící účty patří podle respondentů průzkumu mezi nejčastější formu ochrany proti inflaci, využívá ji 34 % dospělé populace. Ochrana je to samozřejmě zcela iluzorní, když míra znehodnocení peněz násobně překračuje úrok na většině účtů. Lidé se tak se svým investičním konzervatismem dostali do schizofrenní situace. Většina si totiž zároveň uvědomuje, že jim stávající vysoká míra růstu spotřebitelských cen ničí rodinné rozpočty: negativní dopad stávající inflace vnímají na svou finanční situaci dvě třetiny obyvatel Česka.
Naopak, asi jediný produkt na českém trhu, který v roce 2021 garantoval, že lidé o hodnotu svých úspor nepřijdou, tedy protiinflační Dluhopis Republiky, se mezi investiční aktivy schovával v koutku. Peníze do nich vložila jen necelá 4 % populace. Co k tomuto tristnímu výsledku dodat?
Snad jen, že ne každá finanční gramotnost přináší lidem potřebné znalosti a rady. Vždy je dobré si prověřit, kdo a v čem mi chce poradit, než se rozhodnu, jakou cestou se vydat.
Anna Kühnová OX Czechia s.r.o. , Jednatelka
Obsah tohoto materiálu představuje marketingovou komunikaci společnosti OX Czechia s.r.o. Žádná z informací obsažených v tomto dokumentu není určena k tomu, aby představovala jakoukoli nabídku (nebo vyžádání nabídky) na koupi nebo prodeji jakékoli měny, produktu nebo finančního nástroje, k uskutečnění jakékoliv investice nebo na účast v jakékoli konkrétní obchodní strategii. Tyto informace se dodávají pouze pro marketingové a/nebo informační účely, a ne jako forma investičního poradenství. Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků. Tam, kde se nacházejí prohlášení o vývoji v budoucnu, taková prohlášení by mohly být údaje získané v důsledku simulované výkonnosti v minulosti nebo budoucích výsledků na základě současných očekávání, odhadů, prognóz, názorů a nesmí se v ně klást nepřiměřená důvěra. Skutečné události nebo výsledky nebo skutečné výsledky se mohou podstatně lišit od skutečností nebo výsledků uvedených v takových výhledových prohlášeních.